Tävlingsrapport Rikspokalen

Tävling: Rikspokalen, SMK Örebro
Förare: Kent-Ola Björklund

Mästerskap: Sverigeserien

 

I fredagskväll körde jag mot Örebro, väl där så blev det ett par varv runt stan innan vi hittade rätt… Direkt i säng då klockan var närmare 00.00 (Toksent för min del)

Uppstigning vid strax efter 08, rätt lagom för en rallydag.. En tur till anmälan för att hämta ut alla papper och sedan ner till Start och Mål för att invänta förare och bil som var på väg mot Örebro…

Träffade där årets ”trevligaste” funktionär som ifrågasatte vad fasen jag gjorde där och om jag nu var tävlande så vart var bilen jag skulle åka i. Någon form av korsförhör helt enkelt. Får hoppas han hade en riktigt dålig dag, för har han sån syn på livet i allmänhet så tycker jag synd om honom.

Gick igenom noterna och började undra vad tusan jag gett mig in på med beskrivande noter… Men, hur svårt skulle det kunna vara??

Mötte upp Kent-Ola och hans gelikar vid besiktningen och fick det avklarat, sen blev det en tur till serviceplatsen för att ställa in lite bälten, sistafix med bilen och liten putsning av rutor också..

Första start var ju alltså inte förrän vid 12.00 så vi hade beräknad starttid 15.18.. Låång dag som kom att bli än längre..

Väl tillbaka nere på Start & Mål fick vi reda på att det var olycka på SS1, tävlingen längsta sträcka, med ambulans… Vi for då iväg och slängde på ljusboxen på bilen för vi anade att det skulle bli typ.. sent…

Tillslut så fick vi starta, då var klockan runt 17.00 och jag hade hunnit prata skit med ett antal förare och co-drivers som redan var i mål.. Segt? Ja..

SS1 Järle 21,1km
Lite problem med att tagga till på grund av den långa väntan, men gick ändå dugligt. Ett par krisar blev det, en del var väl mitt fel ;) .. Hade svårt med de beskrivande noterna i kombination med mörkret då det var än svårare att bedöma om man låg rätt eller inte.. Kändes sådär när vi kom i mål.. Skönt att vara igång dock!

Service
Inga större åtgärder, krånglade lite med ett av lysena i extraljusboxen… Annars inget.. Diskuterade lite tider med de i klassen.. Även om vi inte hade någon bra känsla efter SS1 så var tiden helt okej, en tredjeplats i klassen, svårt att jämföra med A/B förarna då vi körde i mörker…

SS2 Kvinnersta 4,6km
Bestämde oss för att bara köra på i vårt tempo och hoppas på att det skulle räcka hela vägen. Rolig sträcka, även om den var lite väl kort… Var inga liveresultat så vi hade väldigt dålig koll på hur vi låg till…Ovant!

SS3 Lövåsen 4,6km
Klockan var nu närmare halv 8 och vi var bägge lite sega och ville mest komma in till slutmål… Väl framme i ankomst TKn så får vi beskedet att sträckan var struken pga. Avlysningstiden på vägarna.. Jahapp sa vi och rullade igenom sträckan som transport…

Inne på slutmål så får vi reda på att det minsann räckt till en tredjeplats, bakom Patrik Westerberg/Emil Olsson och Andreas Broberg/Tobias Lis.. Andreas Johansson/Mikael Johansson var dock bara 0,3 bakom.. Så jäkligt tight!

Sen blev det snabba ryck för att hinna till Sverigeserie prisutdelningen som började 21.00. Om vi hann? Nej.. men bra nära!

En riktigt trevlig kväll med VOC-Maffian blev det! Stort tack till Kent-Ola och hela teamet!

Språkpolisen i mig måste ifrågasätta medaljen.. Sverige serien? hmm..
 

Kommentera här: