Hybrid-skydd

 
Då var det dags, mina tankar om det nya nackskyddet som går under namnet Hybridskydd. Jag åker ju som sagt i vanliga fall med nackskyddet som i folkmun går under namnet HANS (eller Hasse om man vill det..), Head And Neck Support (tror jag väl att förkortningen står för?). Jag har åkt med detta sedan jag började åka kartläsare. Då min kära far hade det som lite av ett krav för att jag skulle få åka. I min värld så är det ovärderligt med ett ordentligt nackskydd. Kan man lägga tusentalskronor på hjälm, overall, skor och underställ. Då kan man minsann kosta på sig ett nackskydd som heter duga! Viktigast av allt tycker ju jag är att du faktiskt åker med ett nackskydd, sen vilken sort. Välj själv! Men riskera inte livslång smärta i nacke/rygg pga annan prioritering.
 
Här ser man HANS-skyddet på mina axlar.
 
Som sagt, jag har alltså aldrig åkt en tävling utan HANS-skyddet och inte heller någon tävling med ett "old-school"-nackskydd. Jag tycker att det funkar bra. Förutom den lilla detaljen att jag fått väldigt ont i mina nyckelben utav att använda det..Och samtidigt så har jag börjat tänka mer och mer på att det inte skyddar så pass bra vid sidosmällar som man hade kunnat önska. För att HANS-skyddet ska fånga upp huvudet även vid sidosmällar så krävs att man har en stol med "öron" på. Vilket jag och Erik inte har i våran bil.
 
Nu under Skilling 500 så fick jag möjligheten tack vare klubbkompisen Andreas Sigfridsson att testa det nya nackskyddet. Hybrid. Ett skydd som är ytterligare lite utvecklat, som även skyddar vid sidosmällar. Lite annan uppbyggnad, lite mer remmar. Men också "lite" dyrare.
 
Lite knixigt var det att få remmarna fast i hjälmen, men det gick enklare och enklare för varje gång. Så efter ett par tävlingar så tror jag definitivt inte att det är något större problem, var ju lite knixigt med HANS-et också i början. I övrigt så sitter Hybrid-skyddet som en väst, som knäpps rakt över brösten, upp i hjälmen och även ner i bältet.
Så man sitter rejält fixerad i stolen.
 
 Hybrid-skydd på! Inte direkt med push-up effekt. Tror inte heller att tillverkarna har utvecklat det för att tjejer ska kunna ha det ;) De gula remmarna som syns på bilden drar man i för att lösgöra skyddet från hjälmen. Enkel lösning på att komma loss. Remmarna med ringar som hänger lösa på bilden är de man fäster i bältesknäppet.
 
Jag tycker att det var bekvämare med Hybriden då det sitter rätt på en gång, bältena hamnar naturligt över skyddet och ärligt talat så kände jag knappt att jag hade det på mig. Bäst av allt, ingen smärta i nyckelbenen, trots att vi flög över både ett och två lyft i lördags!
 
Jag blir mer och mer inne på att skaffa mig ett Hybrid och sälja HANSet..
 
Tack Andreas och asmotorsport för möjligheten att åka en tävling och prova!
 

Kommentera här: