KMK-trofén Tävlingsrapport

Halv 6 i lördagsmorgon så började vi resan från Trollhättan mot Katrineholm, undan några större problem så kom vi där igenom anmälan och besiktning... Efter detta så tog vi det lugnt ett tag, pratade lite skit, gick igenom noter, käkade lite och fixade det sista på bilen.. Vi körde sedan ner mot start och mål som var vid någon skola som jag inte riktigt minns namnet på just nu..

26 bilar i klassen, 9 A-förare och 17 B-förare.

Snabba ryck och exakt 12.00 så startade vi och åkte ut mot SS1...Väl där så var det kö på grund av en bil som åkt av så blev ytterligare lite väntan innan vi startade på sträckan..

SS1 Vegersborg - 5,0km
Skönt med en lite kortare sträcka att börja med, kom rätt fort in i hur Kristoffer ville ha noterna, även om det var lite ovant med VOC-tempot. Gick helt okej, lite orytmisk sträcka så tyckte inte att vi hade något vidare flyt men helt ok! Snabbast i klassen, men bara 1,4 före Peter Elg/ Peter Johansson.

SS2 Åtorp - 16,3km
Dagens längsta sträcka, höll ett bra tempo och hade riktigt roligt. Frän sträcka som inte alls kändes särskilt lång..Bortsett från ett riktigt dåligt parti på sträckan så var vägarna kanon! Kände att notläsningen fungerade klockrent och Kristoffer verkade nöjd.
Fjärde tid i klassen, tappar 6,1 sekunder på Elg som sätter en kanon tid.

Service
Serviceuppehåll på Glimmersta säteri. Inget större som gjordes på bilen, upptäckte att vi dragit på oss en pyspunka 1.0 inne på det dåliga partiet på SS2. Pepptalk och skitsnack ihop med Elg/Johansson och Blomberg/Andersson som vi servade ihop med.

SS3 Glimmersta - 10,5km
Inför denna sträcka låg vi på en andra plats i klassen 4,7 sekunder upp till Elg/Johansson och bara 1,1 sekund ner till Ohlson/Widell på tredjeplatsen.
Sätter bra tempo från start och allt känns riktigt bra. Liten miss som gör att vi åker rakt fram i ett vägbyte, tappar ett par sekunder men fortsätter hårt på sträckan. Lyckas med ytterligare en pyspunka som gjorde att bilen blev lite svårhanterlig, nåja!
Elg gör även här ett prickfritt åk och är 9,8 sekunder före oss. Ohlson tar oss med 5,2 sekunder och plockar därmed andraplatsen. Vi knuffas ner till tredjeplatsen som vi delar med Patrik Adolfsson/Fredrik Erixon, hack i häl bakom jagar Pontus Berglund/Peter Berglund enbart 0,7 sekunder bakom oss och Adolfsson.

Allt skulle alltså komma att avgöras på sista sträckan.



SS4 Vannala - 6,9km
Stannar innan sträckan och byter pyspunka 2.0 för dagen. Medan vi gör detta så passerar en klassiker oss och ställer sig före i kön till TKn. De kör så snällt in i TKn minuten innan oss, tanken slår mig om att be om 2 minuter men med tanke på att sträckan inte var så lång så glömmer jag den tanken (Skulle jag inte ha gjort)
Laddar på riktigt bra och allt verkligen fungerar som det ska, lite publikfriande ett nått vägbyte men inga större tokigheter. Förrän vi ser dammet.. Hur långt är det kvar? 1,6 km. Fan.
Detta innebar alltså att sista kilometern på sträckan innehöll fantastiskt många svordomar och körande ca 5,2 cm från bakänden på en "bubbla" och hängandes på tutan.  
Något som gör mig än mer irriterad på detta är att varken föraren eller kartläsaen i bilen före upptäckte att vi låg bakom förän dem i Mål TKn sa till dem. Måttligt kul!

Då var alltså frågan, hur många placeringar tappade vi? Kan vi ha klarat fjärdeplatsen? Tiderna trillade in en och en i telefonen, Raceconsulting skötte resultatgivningen riktigt bra!, Tillslut så kom Adolfssons tid in.
4.46,0
Vad åkte vi på?? Jo.. 4.45,9.
Vi klarade alltså till och med tredjeplatsen. Men EN TIONDEL. Helt galet. Sätter även andra tid i klassen på sträckan, enbart 0,9 efter Anton Suontausta/Andreas Peters. Vill inte ens tänka på hur bra tiden hade varit om vi inte blivit hindrade.. Men men, sån är sporten och det är sånt som händer!

Vi landar alltså totalt på en tredjeplats i klassen 3,2sekunder upp till Ohlson på andraplatsen och 13,1 sekunder upp till Elg som tog hand om segern!

 

Riktigt rolig tävling, var kul att åka VOC igen. Stort tack till Olearys Racing THN och KK Motorsport.

 

Kommentera här: