Rally Gotland

Helgen då. I torsdags blev det inte många knop gjorda när vi väl kom till Gotland, tog ett par steg från färjeterminalen och in på hotellet. Slocknade direkt.. Steg upp relativt tidigt ändå och käkade frukost. 
Vi tog oss sedan ut på lite äventyr i Visby, hämtade rallybilen som Jonna fått ställa in hos en bilhandlare i andra änden av stan, körde vilse i Visby, preppade på serviceplatsen, ställde in bälten i bilen och allt sånt där.. Vi skulle inte anmäla och besikta förrän vid 16,25 respektive 16,55 så vi hade gott om tid under dagen.. Anmälan gick utan problem och så även besiktningen. Vår preliminära starttid var vid strax över 8 så det var bara att dra på ljusboxen direkt. 



Vår plan för kvällen var att ta oss igenom sträckorna utan några större fadäser, av de som kört tidigare fick vi höra att det var väldigt halt och stenigt. Ut mot SS1, redan på vägen ut mot sträckan så märkte vi att bilen inte gick som den skulle, visade sig att den bara gick på tre cylindrar, problemet med tändstiften som vi tampats med under dagen verkade inte ha löst sig så som vi ville. Så efter målet på SS1 så gjorde jag och Jonna en snabb insats för att byta tändstiften och hoppades på att det skulle hjälpa. Mycket riktigt, bilen gick genast mycket bättre. Vidare ut mot SS2, en sträcka som delvis skulle gå på en folkracebana. Dimman låg tät, ja, lite som i Lützen, vi såg ingenting, tillråga på dimman i beckmörkret så slutade kartläsarlampan fungera när halva sträckan var kvar. Den halvan som gick inne i ett skogsparti. Jag såg ingenting. Men vi tog oss i mål och det kändes betydligt bättre än på första sträckan, Jonna som inte åkt med noter mer än någon enstaka tävling tidigare verkade lyssna lite mer på vad jag sa.. Även om det inte var riktigt så mycket som jag ville..


In till serviceplatsen, av med ljusbox, i med bensin och gjorde allt redo för att köra Toftasträckan på lördagsmorgonen. Nästan 3 mil SS. Jag bara myser av att höra det. Långsträcka. Ja jösses vad jag gillar det! 

En god natts sömn och lite hotellfrukost på det så var vi good to go. Hämtade bilen i Park Fermén och körde ut mot Tofta. Sträckan gick helt okej absolut, bilen gick betydligt bättre än på fredagen om än lite oroligt i bakvagnen. Vi var laddade till tusen för att plocka in tid på de andra i klassen! Men ja, i starten på SS4 så tog det roliga slut. Körde ca 30 meter innan det slutade driva och vi fick styra ut på en åker. Drivaxel. Och ja, sen kom det ett par väl valda svordomar innan vi lämnade bilen och blev upphämtade av Jonnas mamma och lillasyster, drog ut och tittade lite på Tofta istället, som även gick under eftermiddagen med lite annan sträckning än den vi kört på morgonen. Surt att inte få köra alla sträckor.

Stort Tack till Erik och Marcus som hjälpte oss med att få upp bilen på släpet. 

Notläsningen funkade för min del kanon, jag kände att jag ändrade mitt läsande för att passa Jonna och hennes körande. Lite ovant då jag är van vid att ha Erik vid min sida i bilen, där jag vet precis när han vill ha noterna.


Vi får se i framtiden om jag kommer att åka mer ihop med Jonna, nästa ihop med henne blir isåfall i Kullingstrofén i sommar.


Självklart avslutades kvällen med en sjujäkla fest. Trevligt sällskap från början till slut. Bra helg vill jag lova!


Tack alla som var med och gjorde helgen så bra som den blev. Och speciellt tack till Erik som ställde upp på att följa med som servicepersonal när det krisade lite.


Nu måste jag skynda mig, packa väskan med overall, hjälm å HANS igen. Ikväll blir det test! Men innan dess, jobb!

Kommentera här: